Kirándulás Zsámbék környékén

A pest megyei Zsámbék és környéke számos látnivalóval, csodás panorámával és szép kirándulóhelyekkel rendelkezik. Érdemes reggel indulnunk a községbe, hogy mindent megtudjunk nézni.

Zsámbék szívében találjuk meg az úgynevezett zárdakertet, ami 1908-ban volt a keresztes nővérek tulajdonában. Diákjaikkal együtt itt imádkoztak, pihentek, tanultak és olvastak. A kis utak mentén eljuthatunk egy szökőkúthoz és egy kis tóhoz is, ahol megpihenhetünk.

Természetesen a legnagyobb népszerűségnek örvend a premontrei kolostor és templomrom, amit még a középkorban építettek. Korábban egy hajós templom alapfalaira épült a XIII. század elején. A premotreikhez tartozott, a katolikus egyház egyik szerzetesrendjéhez. Később azonban a rend szétszéledt és már nem volt, aki a templomot gondozta. 1475-ben a XIV. századi kolostorral együtt a pálosoké lett, akik átépítették. A román és gótikus stílusban épült templomot 1763-ban egy nagy földrengés rázta meg, amely során több része is elpusztult, és később nem építették újjá. Főként a fotósokat nyűgözi le a romtemplom látványa, ugyanis olyan, mintha visszamentünk volna az időben. A rom belső területén leülhetünk a padokra, hogy gyönyörködjünk a látványban és pár teremben még kőtárakat is megtekinthetünk.

Szintén megnézhetjük a Zichy-várkastélyt, melynek tulajdonosa Zichy István volt, aki felvásárolta Corvin Jánostól. A kastélyban kápolna is épült, Xavéri Szent Ferenc tiszteletére avatták fel 1716-ban. Éveken át itt tartották a községi istentiszteleteket is. Az 1900-as években leányiskola, majd tanítóképző működött itt, de 2003-ban tűz által az épület egy része leégett. A felújítás után pedig gimnázium lett. A kastélyt már a távolból is láthatjuk, ahogy kitűnik az épületek közül.

Érdeklődésre tarthat számot a helyi lámpamúzeum is, ahol mintegy 1200 lámpást és világítóeszközt nézhetünk meg. A magángyűjtemény Borus Ferenchez tartozik, aki 1979-ben nyitotta meg a múzeumot a nagyközönség előtt. A gyűjtemény még a Guiness Rekordok könyvébe is bekerült. Van itt mindenféle: a petróleumlámpától kezdve a kétszáz éves mécsesekig is. Egy másik múzeum pedig a Szent Vendel Domborműves Tájház, ahol a svác helytörténeti gyűjteményt tekinthetjük meg és bepillantást nyerhetünk zsámbék lakóinak korabeli életébe.

Ha a Zsámbéki romtemplomot elhagyjuk és a szőlőhegy felé vesszük az irányt, akkor a rácvárosi utcán keresztül elérkezhetünk a dombtetőre, ahol egy feszületet is találunk. Kitűnő pihenőhely a turisták számára, ha a panorámában szeretnének egy kicsit gyönyörködni.

Egy negyedórás könnyed erdei séta során, amennyiben a feszülettől balra tartunk, akkor eljuthatunk a zsámbéki Rakétabázisra, mely már szintén csak műemlékként funkcionál. A 15 hektáros terület az MN1159 honi légvédelmi rakétaosztály 11/3 bázisa volt. Néhány alkalommal kiállításokat és programokat is szerveznek ide, inkább a nyári időszakban. Fontos tudnunk, hogy a területet őrzik, így maximum csak bejelentkezéssel látogatható. Ha sikerül bejutnunk, akkor programoktől függetlenül is érdemes végignézni a volt bázis helyszíneit. Vannak rakétaindító állomások, egy őrtorony, több rakéta és gépjárműtároló hangár is.

A látogatás után visszatérhetünk Zsámbékra és felkereshetjük a helyi éttermeket, ahol megvacsorázhatunk, ezzel lezárva a túranapot.