Zenés Mitológiai Gyorstalpaló - Mezopotámia II. rész -

Folytatjuk Marduk felemelkedésének történetével és néhány egyéb teremtéshez tartozó történettel a Mezopotámia epizódunkat.

Babilon felemelkedésének története 1091 sort tesz ki hét agyagtáblán. Az istenek származtatásával indít s hogy hogyan szálltak alá az ég és a föld létrehozása előtti időkben. Abban az időben az óceán vizeit Tiamatnak,  férjét az édesvízet pedig Apsunak hívták. Az ő keveredésükből jelentek meg párosával az istenek. Mint lármázó gyerekek az istenek is akkora zajt keltettek, hogy Apsu úgy döntött, hogy megszünteti őket. A házastársánál engedékenyebb Tiamat türelmre sürgetett, de Apsu helyettese hatására tervénél maradt. A halál lehetőségétől megdöbbent istenek felszólították a leleményes Ea istent, hogy mentse meg őket. Ea varázslata elaltatta Apsut, majd ezután megölte őt és elfogta helyettesét Mummut.


Ezután Ea és felesége, Damkina megszülte a hős Mardukot, az istenek közül a legmagasabb és a leghatalmasabb volt. Anu az égisten átadta Marduknak hatalmát és azt mondta, hogy hagyja a szeleket kavarogni. A port felkapva a szelek viharokat idéztek elő, amelyek felidegesítik és megzavarják Tiamatot. Más istenek is panaszkodnak, hogy ők sem tudnak aludni a hurrikán szele miatt. Késztetik Tiamatot, hogy csatázzon Mardukkal, hogy végre pihenhessenek. Tiamat beleegyezik, és úgy dönt, hogy szembeszáll Mardukkal. Tizenegy szörny alkotásával készül a harcra, akiket Tiamat új házastársa, Qingu vezetésével bízza meg, ait közben minden istenek felé emelt. Amikor Ea értesül a készülődő háborúról tanácsot kér apjától, Anshartól, a fiatalabb istenek királyától. Anshar sürgeti Ea-t, majd testvérét, Anu-t, hogy bűbájokkal csillapítsák le az istennőt. Mindketten kudarcot vallva, félve és rettegve térnek vissza sikertelen küldetésükről. A fiatal harcos isten, Marduk ezután felajnánlja erejét a fiatal isteneknek, de cserébe ha győzedelmeskedik, akkor őt teszik meg az istenek királyává. Az istenek beleegyeztek, elérkezik a csata, amibe Marduk legyőzi Tiamatot és Qingut. Ezután Marduk Tiamat tetemét felhasználva hozza létre a világunkat. Félbevágja „mint egy szárított halat”, és az egyik részét a magasba helyezi, hogy az legyen az ég, a másik felétből pedig a földet gyúrja. Mivel az ég most még egy vizes massza, Marduk az egekig nyújtja Tiamat bőrét, hogy megakadályozza a vizek kiszivárgását. Ez a motívum a magyarázat a kevés csapadékra Irak déli részén. Miután az ég a helyére került, Marduk a csillagok együttállását is elrendezi. Kialakítja a naptárt úgy, hogy minden hónaphoz három csillagot rendel. Létrehozza saját bolygóját, megjeleníti a holdat, és létrehozza a napot, a nappalt és éjszakát. Tiamat testének különböző részeiből létrehozza a felhőket, szelet, ködöt, hegyeket és földet.


A mítosz azzal folytatódik, hogy az istenek hűséget esküsznek a hatalmas királyra, és létrehozzák Babilont és templomát, az Esagilát. Ez egy olyan otthont, ahol az istenek a földön tartózkodásuk alatt megpihenhetnek. A mítosz kényelmesen figyelmen kívül hagyja Nippurt, a szent várost, amelyet mind a sumérok, mind a kasszita Babilónia uralkodói megbecsültek. Babilon Nippurt váltotta fel az istenek lakóhelyeként.

Eközben Marduk teljesíti egy korábbi ígéretét, hogy gondoskodik az ifjú istenek ellátásáról is. Ennek megfelelően Tiamat megölt és lázadó társának, Qingunak véréből teremti embereket. Két okból teszi ezt: egyrészt azért, hogy felszabadítsa az isteneket terhes fáradságos munkájukból, másrészt pedig folyamatos táplálékot és italt biztosít a templomoknak.

Ezután az istenek megünneplik és ajkukra veszik Marduk ötven nevét, amelyek mindegyike jellemének és hatalmának egy aspektusa. A kompozíció azzal zárul, hogy ezt a történetet és üzenetét (feltehetően a királyság fontosságát a rend fenntartásában) meg kell őrizni a jövő generációi számára, és a bölcseknek és gondolkodóknak elmélkednie kell rajta. A szülőknek és a tanároknak szintén oktatniuk kell a történetet, hogy a föld virágozzon és lakói boldoguljanak.

A „Marduk, a világ teremtője” című rövid mese egy másik babiloni elbeszélés, amely szerint az őstenger minden más teremtés előtt létezett. Elsőként Eridu és Babilont hozták létre majd megalapítják az Esagil templomot. Ezután a föld úgy jön létre, hogy egy tutajon összegyűlik a szennyeződés. Következik az emberiség, a vadállatok, a Tigris és az Eufrátesz folyó, a mocsárvidék és a nádas, a növényzet és a háziasított állatok. Végül pálmaligetek és erdők jelennek meg. Közvetlenül azelőtt, hogy a kompozíció töredékessé válna és megszakadna, állítólag Marduk létrehozza Nippur városát és annak templomát, az Ekurot, valamint Uruk városát az Eanna templommal.


Az „emberiség megteremtése” egy kétnyelvű sumér-akkád történet, amelyet a tudományos irodalomban KAR 4-nek is neveznek. Ez a beszámoló azután kezdődik, hogy az ég elválasztódott a földtől, és létrehozták a föld olyan jellemzőit, mint a Tigris, az Eufrátesz és a csatornák. Abban az időben Enlil isten megkérdezte az isteneket, hogy mi legyen a következő alkotás. A válasz az volt, hogy embereket kell létrehozni az Alla-istenek megölésével és az emberek vérükből való létrehozásával. Céljuk az istenekért való munka, a mezők és az öntözőmunkák fenntartása lesz annak érdekében, hogy bőséges termést hozzanak létre, megünnepeljék az istenek szertartásait, és tanulmányozás útján elsajátítsák a bölcsességet.

-Lares

Látogass el facebook oldalunkra, tekintsd meg a Fáklya Rádió elképesztően sajátos életét és nyomj nekünk egy like-ot, ha elnyerte a tetszésed!     

Folytatjuk Marduk felemelkedésének történetével és néhány egyéb teremtéshez tartozó történettel a Mezopotámia epizódunkat.

Babilon felemelkedésének története 1091 sort tesz ki hét agyagtáblán. Az istenek származtatásával indít s hogy hogyan szálltak alá az ég és a föld létrehozása előtti időkben. Abban az időben az óceán vizeit Tiamatnak,  férjét az édesvízet pedig Apsunak hívták. Az ő keveredésükből jelentek meg párosával az istenek. Mint lármázó gyerekek az istenek is akkora zajt keltettek, hogy Apsu úgy döntött, hogy megszünteti őket. A házastársánál engedékenyebb Tiamat türelmre sürgetett, de Apsu helyettese hatására tervénél maradt. A halál lehetőségétől megdöbbent istenek felszólították a leleményes Ea istent, hogy mentse meg őket. Ea varázslata elaltatta Apsut, majd ezután megölte őt és elfogta helyettesét Mummut.


Ezután Ea és felesége, Damkina megszülte a hős Mardukot, az istenek közül a legmagasabb és a leghatalmasabb volt. Anu az égisten átadta Marduknak hatalmát és azt mondta, hogy hagyja a szeleket kavarogni. A port felkapva a szelek viharokat idéztek elő, amelyek felidegesítik és megzavarják Tiamatot. Más istenek is panaszkodnak, hogy ők sem tudnak aludni a hurrikán szele miatt. Késztetik Tiamatot, hogy csatázzon Mardukkal, hogy végre pihenhessenek. Tiamat beleegyezik, és úgy dönt, hogy szembeszáll Mardukkal. Tizenegy szörny alkotásával készül a harcra, akiket Tiamat új házastársa, Qingu vezetésével bízza meg, ait közben minden istenek felé emelt. Amikor Ea értesül a készülődő háborúról tanácsot kér apjától, Anshartól, a fiatalabb istenek királyától. Anshar sürgeti Ea-t, majd testvérét, Anu-t, hogy bűbájokkal csillapítsák le az istennőt. Mindketten kudarcot vallva, félve és rettegve térnek vissza sikertelen küldetésükről. A fiatal harcos isten, Marduk ezután felajnánlja erejét a fiatal isteneknek, de cserébe ha győzedelmeskedik, akkor őt teszik meg az istenek királyává. Az istenek beleegyeztek, elérkezik a csata, amibe Marduk legyőzi Tiamatot és Qingut. Ezután Marduk Tiamat tetemét felhasználva hozza létre a világunkat. Félbevágja „mint egy szárított halat”, és az egyik részét a magasba helyezi, hogy az legyen az ég, a másik felétből pedig a földet gyúrja. Mivel az ég most még egy vizes massza, Marduk az egekig nyújtja Tiamat bőrét, hogy megakadályozza a vizek kiszivárgását. Ez a motívum a magyarázat a kevés csapadékra Irak déli részén. Miután az ég a helyére került, Marduk a csillagok együttállását is elrendezi. Kialakítja a naptárt úgy, hogy minden hónaphoz három csillagot rendel. Létrehozza saját bolygóját, megjeleníti a holdat, és létrehozza a napot, a nappalt és éjszakát. Tiamat testének különböző részeiből létrehozza a felhőket, szelet, ködöt, hegyeket és földet.


A mítosz azzal folytatódik, hogy az istenek hűséget esküsznek a hatalmas királyra, és létrehozzák Babilont és templomát, az Esagilát. Ez egy olyan otthont, ahol az istenek a földön tartózkodásuk alatt megpihenhetnek. A mítosz kényelmesen figyelmen kívül hagyja Nippurt, a szent várost, amelyet mind a sumérok, mind a kasszita Babilónia uralkodói megbecsültek. Babilon Nippurt váltotta fel az istenek lakóhelyeként.

Eközben Marduk teljesíti egy korábbi ígéretét, hogy gondoskodik az ifjú istenek ellátásáról is. Ennek megfelelően Tiamat megölt és lázadó társának, Qingunak véréből teremti embereket. Két okból teszi ezt: egyrészt azért, hogy felszabadítsa az isteneket terhes fáradságos munkájukból, másrészt pedig folyamatos táplálékot és italt biztosít a templomoknak.

Ezután az istenek megünneplik és ajkukra veszik Marduk ötven nevét, amelyek mindegyike jellemének és hatalmának egy aspektusa. A kompozíció azzal zárul, hogy ezt a történetet és üzenetét (feltehetően a királyság fontosságát a rend fenntartásában) meg kell őrizni a jövő generációi számára, és a bölcseknek és gondolkodóknak elmélkednie kell rajta. A szülőknek és a tanároknak szintén oktatniuk kell a történetet, hogy a föld virágozzon és lakói boldoguljanak.

A „Marduk, a világ teremtője” című rövid mese egy másik babiloni elbeszélés, amely szerint az őstenger minden más teremtés előtt létezett. Elsőként Eridu és Babilont hozták létre majd megalapítják az Esagil templomot. Ezután a föld úgy jön létre, hogy egy tutajon összegyűlik a szennyeződés. Következik az emberiség, a vadállatok, a Tigris és az Eufrátesz folyó, a mocsárvidék és a nádas, a növényzet és a háziasított állatok. Végül pálmaligetek és erdők jelennek meg. Közvetlenül azelőtt, hogy a kompozíció töredékessé válna és megszakadna, állítólag Marduk létrehozza Nippur városát és annak templomát, az Ekurot, valamint Uruk városát az Eanna templommal.


Az „emberiség megteremtése” egy kétnyelvű sumér-akkád történet, amelyet a tudományos irodalomban KAR 4-nek is neveznek. Ez a beszámoló azután kezdődik, hogy az ég elválasztódott a földtől, és létrehozták a föld olyan jellemzőit, mint a Tigris, az Eufrátesz és a csatornák. Abban az időben Enlil isten megkérdezte az isteneket, hogy mi legyen a következő alkotás. A válasz az volt, hogy embereket kell létrehozni az Alla-istenek megölésével és az emberek vérükből való létrehozásával. Céljuk az istenekért való munka, a mezők és az öntözőmunkák fenntartása lesz annak érdekében, hogy bőséges termést hozzanak létre, megünnepeljék az istenek szertartásait, és tanulmányozás útján elsajátítsák a bölcsességet.

-Lares

Látogass el facebook oldalunkra, tekintsd meg a Fáklya Rádió elképesztően sajátos életét és nyomj nekünk egy like-ot, ha elnyerte a tetszésed!     

Fáklya Rádió - Vigyük együtt a fáklya lángját!