AgroWoman és Farmer Lánya -

Tóth Diána egy igazi agrowoman, számos agrárverseny díjazottja, olykor zsűrije. Az ő nevéhez köthető a Farmer lánya weboldal is. Interjúnkban Dia mesélt arról, milyen út vezetett sikereihez, hogyan építette tudatosan karrierjét és vált a terület egyik szakértőjévé. Megtudhatjuk, hogy milyen nőként helytállni az agrárvilágban és mesélt legújabb vállalkozásáról is, aminek segítségével szeretné megismertetni az agrárszakma szépségeit.

Miért dönt úgy valaki nőként, hogy az agrárszakmát választja?

Tóth Diána még gyerekkorában belecsöppent az agrárvilágba. Mondhatni a szülői vénából adódik a növénytermesztés szeretete, hisz ők is ezzel foglalkoztak. Szép emlékei vannak arról, ahogy a családnak segít a dinnyetermesztésben. Másoknak a gyerektáborok jelentenek kikapcsolódást nyaranta, Diát inkább a kertgazdálkodás vonzotta.

Annyira meghatározó élmény volt ez számára, hogy meg se fordult a fejében, hogy mással szeretne majd foglalkozni. Kamaszként természetesen felvetődött benne a gondolat, hogy egy irodában fog elhelyezkedni, de jobban vonzotta a természet.

Dia vidéken nőtt fel, természetes volt, hogy ebben a világban él.  Annak sokkal nehezebb elképzelnie magát mezőgazdasági területen, aki Budapesten nőtt fel, természetesen erre is számos pozitív ellenpéldát láthatunk. Elmesélte, hogy ismerősei között csupán egy olyan családot ismer, aki életmódváltás céljából Budapestről leköltözött vidékre és önfenntartó életmódot folytat a mai napig, vagyis azt eszi, amit megtermel.

Miért ért véget a családi vállalkozás?

Dia szülei szerettek dinnyetermesztéssel foglalkozni, 40 év után mégis abba hagyták a vállalkozást. Az utolsó években már inkább nagyüzemi termesztéssel foglalkoztak, ezért a dinnyére nem maradt idő. Egy ilyen vállalkozás több energia befektetést igényel, mint gondolnánk, nem is beszélve az anyagiakról. Átrendeződött a piac is. Egyre több kereskedő kezdett bele a dinnyetermesztésbe. Ezek közül természetesen sokan kibuknak, mert nem olyan könnyű szakma ez, mint az elsőre annak látszik. Egy ilyen vállalkozáshoz nagy kezdőtőke is kell, pont ezért kockázatos.

A másik ok, amiért kiszállt a család az üzletből, hogy nem volt rá elég munkaerő. Szezonban gyorsan kell cselekedni. Ahogy az ember leszedi, egyből tovább is kell adnia a dinnyét. Néha olyan áron is, ami nem éri meg. Akkor érdemes a dinnyetermesztéssel foglalkozni, ha valaki be tudja vonni az egész családot. Egy-egy dinnyeszedési időszak alatt minimum 15-20 ember munkájára van szükség és az egész szezon mindössze 2 hét, ezért nehéz munkásokat találni, akik segítenének a begyűjtésben.  A család egységesen azon az állásponton volt, hogy vagy teljes erőbedobással csinálják vagy elengedik a vállalkozást. Egyelőre nem terveznek olyan vállalkozásba belefogni, ami nagyobb kézi munkaerőt igényel. Egy teljesen újfajta üzletbe kezdtek, méghozzá a vendéglátás irányába mentek el.



Az egyetemi évek

Tóth Diána a Szent István Egyetemen végezte tanulmányait. Először agrármérnöknek tanult, majd Növényorvosként bővítette szakmai tudását.

Az öt éves mesterképzés elvégzése után egy teljesen más területen kezdett el dolgozni, méghozzá a bankszektorban. Akkor fejezte csak be karrierjét, amikor a bank kivonult Magyarországról. Azért szeretett itt dolgozni, mert sok gazdával, termelővel sikerült kapcsolatot kiépítenie, ami a mai napig hasznára válik. Annak ellenére, hogy szerette ezt az időszakot, a Budapesten töltött három év alatt, érezte, hogy a fővárosi élet nem neki való. Visszavágyott vidékre.

Ekkor még nem akart visszatérni szülővárosába, hisz azt érezte, még rengeteg tudásra kell szert tennie. Természetesen folytatásként csak egy mezőgazdasággal kapcsolatos szakma jöhetett szóba.

Dia ekkor kezdte el a növényorvosi képzést, amit a Gödöllői egyetem levelező tagozatán végzett. Területi képviselőként helyezkedett el egy cégnél, ami növényvédő szereket forgalmaz. Ezzel párhuzamosan kamarai tanácsadó is volt.

Miután ez a szakasz is lezárult, három évig dolgozott promoterként egy növényvédőszer gyártónál és végül szép lassan visszatért a családi gazdasághoz.

Nem bánta meg ezeket a kilengéseket, hisz nagyon sokat tanult belőle. Többek között belelátott egy vállalat irányításába is, Pontosabban abba, hogyan is áll össze a rendszer és milyen feladatköröket kell maradéktalanul ellátni.

Új családi vállalkozás, az Élménytanya

Három évvel ezelőtt jött az ötlet, hogy ismét vállalkozást indítanak.  A Tisza tó mellett laktak, ami mindenki számára vonzó környék. Adta magát így a gondolat, hogy vendégeket kellene bevonni a mezőgazdaságba. Elkezdték az élmény traktorozást, aminek a lényege, hogy a vendégek szórakoztató módon nyerjenek betekintést a mezőgazdaság világába egy élményvezetésen keresztül. Idővel adta magát a gondolat, hogy terjeszkedni szeretnének. Sokan 2-3 órát vezetnek Budapestről, csupán 2 óra traktorozásért, ami nem mindenkinek éri meg a befektetést. A megoldás, hogy ezeknek az embereknek szállást biztosítsanak. Megnyertek egy pályázatot, amiből felépítik a vendégházat és a tervek szerint hamarosan már fogadhatják is a vendégeket.

Elismerések szakmán belül

Diának abban a megtiszteltetésben is része volt, hogy a szakma legjobbjait értékelhette. Zsűriként vett részt a Nemzeti Szörp és Lekvárfőző versenyen, illetve az Agrotrend Csoport felkérte, hogy díjazza Magyarország Legszebb Birtokait is.

A Nemzeti Szörp és Lekvárfőző verseny zsűrizésére Kárász Rita kérte fel. Nagyon örült a lehetőségnek, hisz egy teljesen új tapasztalat volt számára. Ezen a versenyen találkozott először személyesen Mátrai Zoltánnal az Agrotend Csoport ügyvezetőjével is.


Az Év Agrárembere díjátadó gálán Dia a Jövő Agrárszakembere kategória győztese lett

A Farmer Lánya

Dia élete 3-4 évvel ezelőtt ismételten új szakaszhoz ért. Ezúttal az újságírás területén képezte tovább magát. Elindította saját blogját Farmer Lánya néven. Célja, hogy elmesélje sztorijait, bemutassa ők hogyan dolgoznak. Ebben az időben sokan támadták a mezőgazdaságot mondván, hogy milyen egyszerű a gazdáknak. Úgy gondolta, arra fogja használni a közösségi média felületeit, hogy kicsit közelebb hozza azokat az embereket is, akik nem dolgoznak a mezőgazdaságban és csak a média által közvetített kép alapján ítélnek. A fél információk alapján valótlan kép tárul az érdeklődő szeme elé, de a blognak köszönhetően valós információkhoz juthat mindenki.

Dia úgy véli, a szakmának össze kell tartani. A Farmer lányaként elkezdte interjúztatni kollégáit. A facebookon létrehozott egy zárt csoportot is, aminek tagjai a szakma női képviselői.  A cél, hogy ezek a nők segítsék egymást, megoszthassák tapasztalatikat egymás között. Meg kell tanítani őket, hogy viselkedjenek, hogy beszéljenek, hisz az agrár szakma alapvetően férfias, nehéz nőként érvényesülni. Magabiztosan kell tárgyalni, hisz az agrárvilág minden szereplője határozott ember. Dia segítséget nyújt abban is, hogy nőtársai miként egyeztessék össze a karriert a családi élettel.

A határozottság mellett fontos odafigyelni a megjelenésre is.  Tudni kell, hogyan viselkedjünk egy céges rendezvényen a férfiak társaságában, hisz fontos a hírnév megóvása szakmán belül is.

Az elmúlt években egyre több nő szeretne a mezőgazdaságban elhelyezkedni, de csak mintegy tíz százaléknak sikerül. Dia örül, hogy mióta megszületett ez a weboldal rengeteg fiatal lány ír rá és kéri ki tanácsát. A szakmának mindenképp kell a női utánpótlás.

Az agrár szakma jövője

Az, hogy őt is jelölték a Jövő Agrár Szakembere díjára arról árulkodik, hogy generációváltás előtt állunk.

Arra a kérdésre, hogy mit is takar a jövő agrárszakembere megnevezés, mi ennek a személynek a szerepe azt felelte, hogy egy teljesen más gazdálkodási formát kell most öltenünk, hisz a biogazdálkodás felé megy el a világ, de mindezt abban a formában kell előállítani, hogy mindenkinek jó legyen. Más tápanyagokra, vetőmagra, növényvédőszerekre van szükség. Egy termelőnek értenie kell majdnem mindenhez. Összefüggéseiben kell látni a gazdálkodást, érteni kell az értékesítéshez is. Itt jön elő a közösségi média szerepe is, hisz ez az a platform, ahol a termelő közvetlenül meg tudja szólítani a vásárlói réteget. Ezáltal tudnak elérni profitot, megmutatni igazi arcukat még mielőtt fél információkból értesülnének a leendő vásárlók. A 21. század kihívásaira 21. századi megoldásokkal kell válaszolni.

A Fáklya Rádióban elhangzott beszélgetést teljes egészében meghallgathatod vagy letöltheted ide kattintva!

Látogass el facebook oldalunkra, tekintsd meg a rádió elképesztően sajátos életét és nyomj nekünk egy like-ot, ha elnyerte a tetszésed!

Fáklya Rádió - Vigyük együtt a fáklya lángját!

Fontos információ az oldalunkról!
Az oldalunk annak érdekében, hogy felmérje látogatottságunkat sütiket használ. Amennyiben ön ezzel nem ért egyet kérjük hagyja el az oldalt.