A szakkarai repülőgép -

Szakkara egy egyiptomi falu Gíza tartományában, Kairótól 30 km-re. Egy 1898-as ásatás során itt került elő a máig úgynevezett Szakkarai madár/repülőgép, azon belül is Pa-di-Imen sírjában, aki az i.e. 3. században élt.

A madár alakú tárgy platánfából készült és időszámításunk előtt 200-ra datálták a készítését. Ez ókori egyiptomi időben számítva nem is olyan rég volt. Szárnyfesztávolsága 188 mm, súlya 39,12 gramm.

Hiába datálták be 200-ra, valójában nem tudják pontosan mikor is készülhetett, ugyanis a fa ősrégi és csak a sírokban talált tárgyak idejére tudtak hagyatkozni. Ez miatt pontosan nem is ismerik a funkcióját. Jelenleg a Kairói Egyiptomi Régiségek Múzeumában tekintheti meg bárki.



A hagyományos ötletek szerint egy hagyományos ünnepi tárgy, ugyanis számtalan sólyom jelképpel találkozhatunk az egyiptológiába, így Hóruszhoz kötötték, az egyik legismertebb istenséghez.
Mások játékot láttak benne, például bumerángot, ugyanis számtalan bumeráng tárgyat találtak már a kutatók, de egyik sem volt madár alakú. Egyesek csak a repülés vágyával kötötték össze, mert az ember már a kezdetek óta úgy akar a levegő ura lenni, mint a madarak. Míg néhány hivatalos egyiptológus úgy gondolja, hogy ez egy játék lett volna és úgy működött, mint egy szélkakas. Összehozzák az Opet Fesztivállal is, ami egy ünnep volt az ókori Egyiptomban és valószínűnek tartják, hogy a hajó árbóc csúcsára helyezték a madarat.



Azonban szárnyra kaptak merész feltételezések is, ami miatt az oopartokhoz került a tárgy. Egy ideig nem is foglalkoztak a lelettel, amikor 1969-ben többeknek is feltűnt, hogy a tárgy szárnya egyáltalán nem hasonlít a madarakéhoz, hanem inkább repülőgéphez. A madár farka, pedig hiányos, ugyanis hiányzik egy darab belőle. Úgy gondolják itt lehetett egy darabka hátsó vezérsík, ugyanis ahogy a tárgy ábrázolja a farkat, úgy a valóságban egyetlen madár sem rendelkezik, mivel nincs oldalkormányuk. Az egyiptomi régész és kutató Khalil Messiha (1924-1998) arra az álláspontra jutott, hogy ez egy repülőgép modellje, amit az ókori egyiptomiak fejlesztettek ki.

Ő is megjegyezte, hogy hiányzik a "tailplane", ami az előzőleg leírt horizontális stabilizátor, aminek ugye az egyensúly és a stabilitás a célja. Ezzel és a szárnnyal együtt létrehozható az aerodinamikai felhajtóerő, amitől a tárgy repülne a valóságban. Messiha elkészített egy a hatszor nagyobb modellt, de az arányokhoz hű maradt, valamint kipótolta a hiányzó stabilizátor résszel a modell farkát.

Itt a tesztekről megoszlanak a vélemények. Természetesen nemcsak Messiha készített hű modelleket, hanem mások is és jópáran letesztelték a szakkarai titokzatos tárgyat. Hogy mennyi a valóságtartama az állításoknak, annak nem lehet utána járni, de míg egyesek azt mondják hogy a teszt sikeres volt és a madár repült, addig mások azt mondják, hogy még a pótlással is kiábrándító volt a teljesítmény és maximum gyermekjáték lehetett. Hogy mi az igazság nem tudni. Mindenesetre ha repülőgép volt, akkor vitorlázó repülőgépnek kellett lennie. Tegyük föl, ha ilyesmit készítettek az egyiptomiak, elindíthatták csörlőkkel is, akkor elérheti a megfelelő sebességet, hogy a levegőben maradjon.



Ha feltételezzük, hogy ez repülő, akkor honnan ismerhették ezt a technológiát? Három válaszlehetőség kínálkozik: Az első, hogy az egyiptomiak maguk jöttek rá erre a technológiára. A második, hogy egy letűnt civilizáció tudása került hozzájuk, mondjuk például Atlantiszé. A harmadik lehetőség, ami egyben a leginkább elrugaszkodott, hogy a tudást ide látogató földönkívüliektől kapták.

A vita évtizedekig folytatódott, s Messiha halála után, fia, Dawoud Khalil Messiha rámutat arra, hogy a leleten nincsenek lyukak és irányjelzők, ami arra engedne következtetni, hogy ez egy szélkakas. Valamint hozzáteszi, hogy a madár alján lévő lyukat, amihez egy pálcát erősítettek, hogy rögzítse a testet, azt csak a múzeumi tisztviselők készítették.

Míg a mainstream egyiptológusok nem fogadják el, hogy ez egy repülőgép modell, addig a hívő kutatók rámutatnak arra, hogy egyetlen egy hasonló madár ábrázolás sem került még eddig elő, akkor miért pont ezt az egyet készítették ilyenre? (Mit gondolnak erről a közösségi csoportokban?) Ráadásul a sírban ahol találták, fel volt vésve egy papiruszra is hogy "Repülni akarok". Mindenesetre egyáltalán nem egyértelmű a tárgy rendeltetése. Hogy melyik oldalnak van igaza, azt itt kivételesen nem lehet eldönteni.  Lehet, hogy talán egy kicsit mindkettőnek...én a voksomat a " kezdetleges repülőmodell"-re szavazom -részben a papiruszon talált szöveg miatt - de kétlem, hogy készült is volna valaha életnagyságú repülő az ókori Egyiptomban. Szerintem egy volt egyiptomi, korát megelőző Leonardo da Vinci-vel állunk szemben, akinek voltak tervei.

Szakkara egy egyiptomi falu Gíza tartományában, Kairótól 30 km-re. Egy 1898-as ásatás során itt került elő a máig úgynevezett Szakkarai madár/repülőgép, azon belül is Pa-di-Imen sírjában, aki az i.e. 3. században élt.

A madár alakú tárgy platánfából készült és időszámításunk előtt 200-ra datálták a készítését. Ez ókori egyiptomi időben számítva nem is olyan rég volt. Szárnyfesztávolsága 188 mm, súlya 39,12 gramm.

Hiába datálták be 200-ra, valójában nem tudják pontosan mikor is készülhetett, ugyanis a fa ősrégi és csak a sírokban talált tárgyak idejére tudtak hagyatkozni. Ez miatt pontosan nem is ismerik a funkcióját. Jelenleg a Kairói Egyiptomi Régiségek Múzeumában tekintheti meg bárki.



A hagyományos ötletek szerint egy hagyományos ünnepi tárgy, ugyanis számtalan sólyom jelképpel találkozhatunk az egyiptológiába, így Hóruszhoz kötötték, az egyik legismertebb istenséghez.
Mások játékot láttak benne, például bumerángot, ugyanis számtalan bumeráng tárgyat találtak már a kutatók, de egyik sem volt madár alakú. Egyesek csak a repülés vágyával kötötték össze, mert az ember már a kezdetek óta úgy akar a levegő ura lenni, mint a madarak. Míg néhány hivatalos egyiptológus úgy gondolja, hogy ez egy játék lett volna és úgy működött, mint egy szélkakas. Összehozzák az Opet Fesztivállal is, ami egy ünnep volt az ókori Egyiptomban és valószínűnek tartják, hogy a hajó árbóc csúcsára helyezték a madarat.



Azonban szárnyra kaptak merész feltételezések is, ami miatt az oopartokhoz került a tárgy. Egy ideig nem is foglalkoztak a lelettel, amikor 1969-ben többeknek is feltűnt, hogy a tárgy szárnya egyáltalán nem hasonlít a madarakéhoz, hanem inkább repülőgéphez. A madár farka, pedig hiányos, ugyanis hiányzik egy darab belőle. Úgy gondolják itt lehetett egy darabka hátsó vezérsík, ugyanis ahogy a tárgy ábrázolja a farkat, úgy a valóságban egyetlen madár sem rendelkezik, mivel nincs oldalkormányuk. Az egyiptomi régész és kutató Khalil Messiha (1924-1998) arra az álláspontra jutott, hogy ez egy repülőgép modellje, amit az ókori egyiptomiak fejlesztettek ki.

Ő is megjegyezte, hogy hiányzik a "tailplane", ami az előzőleg leírt horizontális stabilizátor, aminek ugye az egyensúly és a stabilitás a célja. Ezzel és a szárnnyal együtt létrehozható az aerodinamikai felhajtóerő, amitől a tárgy repülne a valóságban. Messiha elkészített egy a hatszor nagyobb modellt, de az arányokhoz hű maradt, valamint kipótolta a hiányzó stabilizátor résszel a modell farkát.

Itt a tesztekről megoszlanak a vélemények. Természetesen nemcsak Messiha készített hű modelleket, hanem mások is és jópáran letesztelték a szakkarai titokzatos tárgyat. Hogy mennyi a valóságtartama az állításoknak, annak nem lehet utána járni, de míg egyesek azt mondják hogy a teszt sikeres volt és a madár repült, addig mások azt mondják, hogy még a pótlással is kiábrándító volt a teljesítmény és maximum gyermekjáték lehetett. Hogy mi az igazság nem tudni. Mindenesetre ha repülőgép volt, akkor vitorlázó repülőgépnek kellett lennie. Tegyük föl, ha ilyesmit készítettek az egyiptomiak, elindíthatták csörlőkkel is, akkor elérheti a megfelelő sebességet, hogy a levegőben maradjon.



Ha feltételezzük, hogy ez repülő, akkor honnan ismerhették ezt a technológiát? Három válaszlehetőség kínálkozik: Az első, hogy az egyiptomiak maguk jöttek rá erre a technológiára. A második, hogy egy letűnt civilizáció tudása került hozzájuk, mondjuk például Atlantiszé. A harmadik lehetőség, ami egyben a leginkább elrugaszkodott, hogy a tudást ide látogató földönkívüliektől kapták.

A vita évtizedekig folytatódott, s Messiha halála után, fia, Dawoud Khalil Messiha rámutat arra, hogy a leleten nincsenek lyukak és irányjelzők, ami arra engedne következtetni, hogy ez egy szélkakas. Valamint hozzáteszi, hogy a madár alján lévő lyukat, amihez egy pálcát erősítettek, hogy rögzítse a testet, azt csak a múzeumi tisztviselők készítették.

Míg a mainstream egyiptológusok nem fogadják el, hogy ez egy repülőgép modell, addig a hívő kutatók rámutatnak arra, hogy egyetlen egy hasonló madár ábrázolás sem került még eddig elő, akkor miért pont ezt az egyet készítették ilyenre? (Mit gondolnak erről a közösségi csoportokban?) Ráadásul a sírban ahol találták, fel volt vésve egy papiruszra is hogy "Repülni akarok". Mindenesetre egyáltalán nem egyértelmű a tárgy rendeltetése. Hogy melyik oldalnak van igaza, azt itt kivételesen nem lehet eldönteni.  Lehet, hogy talán egy kicsit mindkettőnek...én a voksomat a " kezdetleges repülőmodell"-re szavazom -részben a papiruszon talált szöveg miatt - de kétlem, hogy készült is volna valaha életnagyságú repülő az ókori Egyiptomban. Szerintem egy volt egyiptomi, korát megelőző Leonardo da Vinci-vel állunk szemben, akinek voltak tervei.

Fáklya Rádió - Vigyük együtt a fáklya lángját!