Előzzük meg az emésztési gondokat! -

Evés utáni puffadás, gázképződés, fájó gyomorégés.  Tehetünk az emésztési zavarok ellen!

Sokaknak lehetnek hasonló problémái, tulajdonképpen nincs olyan ember, aki egyszer-egyszer, például nehéz ételek fogyasztása után ne küzdene hasonló tünetekkel. De mi okozza ezeket a problémákat? Nem jó az sem, ha rendszertelenül étkezünk, egész nap koplalunk, este pedig habzsolunk. Az sem mindegy persze, hogy mit eszünk. A zsíros, fűszeres (egyszóval magyaros) konyha nem éppen emésztésbarát. Ahogyan a túlzásba vitt alkoholfogyasztás és a dohányzás sem. A kellemetlen hasi tüneteket pedig fokozhatja a fáradtság, és a stressz – az emésztési panaszok hátterében sokszor lelki okok állnak!



Mit tehetünk, hogy megelőzzük a gondokat?

Étkezzünk gyakrabban, és lassan, nyugodt körülmények közt, kis adagokat. A gyorséttermek kerülendők!
Kerüljük a túl zsíros, vagy magas savtartalmú ételeket, mérsékeljük a kávé- és feketetea-fogyasztást, mellőzzük az alkoholt, a cigarettát. Kerüljük a szénsavas üdítőket, a gyümölcsleveket hígítva igyuk.
Ne együnk a lefekvés előtti három órában, különösen a nehezen emészthető, zsíros, rostos, puffasztó, fűszeres ételek tiltólistások.
A sport jótékony hatása nem kérdéses, de étkezést követő két órában ne eddzünk!
A kiegyensúlyozott étrend segít megelőzni az emésztési problémákat, és a meglévő panaszokat is enyhítheti. Érdemes kitapasztalni, mely ételek vannak jó hatással az emésztésünkre, és melyeket tanácsos elkerülni.
Gyümölcsöt, puffasztó zöldséget ne fogyasszunk közvetlen étkezés után, csak 1-2 órával később.
Emésztési zavarok esetén kerülendő: a szója, a cukor (fehér és barna is), a csípős fűszerek (chili, curry, bors, mustár, vöröshagyma, fokhagyma), az ecet, a torma, a paradicsom, a káposztafélék, a hüvelyesek (száraz bab, lencse), a savanyú déli gyümölcsök (narancs, citrom, mandarin), a tej.
Ajánlott viszont a burgonya, a kukoricaliszt, a hajdina, a durumbúza, a köles, a hal, a sovány baromfihús, a savanyított tejtermékek (érdemes tesztelni, hogyan reagál rájuk a szervezet!), a brokkoli, a sárgarépa, a cékla, a spárga, a zöldbab, az alma, a banán, a körte, a mangó, a papaya.
Az emésztési problémák bizonyos alternatív kezelési módjai divatossá váltak napjainkban, ám közöttük vannak az egészségre kifejezetten veszélyes terápiák is. Mindig kérje ki orvosa véleményét, mielőtt kipróbál valamilyen alternatív módszert.
Ha lelki okok állnak az emésztési problémák hátterében, akkor segíthetnek a különféle stresszkezelési módszerek, mint a jóga vagy a meditáció.
Ha a panaszok gyakoriak, és a táplálkozási szokások megváltoztatására sem javulnak, akkor orvoshoz kell menni, hogy kiderüljön az emésztési gondok mögött nincs-e komolyabb egészségügyi probléma.


Evés utáni puffadás, gázképződés, fájó gyomorégés.  Tehetünk az emésztési zavarok ellen!

Sokaknak lehetnek hasonló problémái, tulajdonképpen nincs olyan ember, aki egyszer-egyszer, például nehéz ételek fogyasztása után ne küzdene hasonló tünetekkel. De mi okozza ezeket a problémákat? Nem jó az sem, ha rendszertelenül étkezünk, egész nap koplalunk, este pedig habzsolunk. Az sem mindegy persze, hogy mit eszünk. A zsíros, fűszeres (egyszóval magyaros) konyha nem éppen emésztésbarát. Ahogyan a túlzásba vitt alkoholfogyasztás és a dohányzás sem. A kellemetlen hasi tüneteket pedig fokozhatja a fáradtság, és a stressz – az emésztési panaszok hátterében sokszor lelki okok állnak!



Mit tehetünk, hogy megelőzzük a gondokat?

Étkezzünk gyakrabban, és lassan, nyugodt körülmények közt, kis adagokat. A gyorséttermek kerülendők!
Kerüljük a túl zsíros, vagy magas savtartalmú ételeket, mérsékeljük a kávé- és feketetea-fogyasztást, mellőzzük az alkoholt, a cigarettát. Kerüljük a szénsavas üdítőket, a gyümölcsleveket hígítva igyuk.
Ne együnk a lefekvés előtti három órában, különösen a nehezen emészthető, zsíros, rostos, puffasztó, fűszeres ételek tiltólistások.
A sport jótékony hatása nem kérdéses, de étkezést követő két órában ne eddzünk!
A kiegyensúlyozott étrend segít megelőzni az emésztési problémákat, és a meglévő panaszokat is enyhítheti. Érdemes kitapasztalni, mely ételek vannak jó hatással az emésztésünkre, és melyeket tanácsos elkerülni.
Gyümölcsöt, puffasztó zöldséget ne fogyasszunk közvetlen étkezés után, csak 1-2 órával később.
Emésztési zavarok esetén kerülendő: a szója, a cukor (fehér és barna is), a csípős fűszerek (chili, curry, bors, mustár, vöröshagyma, fokhagyma), az ecet, a torma, a paradicsom, a káposztafélék, a hüvelyesek (száraz bab, lencse), a savanyú déli gyümölcsök (narancs, citrom, mandarin), a tej.
Ajánlott viszont a burgonya, a kukoricaliszt, a hajdina, a durumbúza, a köles, a hal, a sovány baromfihús, a savanyított tejtermékek (érdemes tesztelni, hogyan reagál rájuk a szervezet!), a brokkoli, a sárgarépa, a cékla, a spárga, a zöldbab, az alma, a banán, a körte, a mangó, a papaya.
Az emésztési problémák bizonyos alternatív kezelési módjai divatossá váltak napjainkban, ám közöttük vannak az egészségre kifejezetten veszélyes terápiák is. Mindig kérje ki orvosa véleményét, mielőtt kipróbál valamilyen alternatív módszert.
Ha lelki okok állnak az emésztési problémák hátterében, akkor segíthetnek a különféle stresszkezelési módszerek, mint a jóga vagy a meditáció.
Ha a panaszok gyakoriak, és a táplálkozási szokások megváltoztatására sem javulnak, akkor orvoshoz kell menni, hogy kiderüljön az emésztési gondok mögött nincs-e komolyabb egészségügyi probléma.


Fáklya Rádió - Vigyük együtt a fáklya lángját!