A rúzs a filmekben hosszú ideje fontos szimbolikus eszköz, amely különböző női karakterek személyiségének és érzelmeinek kifejezésére szolgál. Jelentése azonban sokat változott az idők során és mára a rúzs nem csupán a nőiességet vagy a szexuális vonzerőt fejezi ki, hanem a nők öntudatosságának és szabad választásainak szimbólumaként is szerepel. A rúzs a kétezres évekre a filmekben tehát gyakran nemcsak a szépség eszközévé, hanem az identitás, a hatalom, és a függetlenség megnyilvánulásának kifejezőjévé is vált. A nők megválaszthatják, hogyan jelenítik meg önmagukat, és szabadon dönthetnek arról, hogy miként használják a rúzst saját szexualitásuk vagy erőteljes jelenlétük hangsúlyozására.
A következőkben néhány a kétezres években készült film ikonikus jelenetein keresztül mutatjuk be, milyen jelentéseket hordozhat a rúzs használata és a sminkelés.
Egy történelmi drámával, a “Kedvenccel” (Favourite, 2018) kezdünk, melyben a rúzs a női hatalom és manipuláció eszköze. A film központi női karakterei Sarah (Rachel Weisz) és Abigail (Emma Stone), a zseniális Olivia Colman által megformált Anna királynő kegyeiért küzdenek. Sarah és Abigail a politikai intrikák és személyes küzdelmek során használnak sminket, beleértve a rúzst is, hogy dominanciát és hatalmat nyerjenek a királyi udvarban. A rúzs és a smink használatának célja itt tehát nem a férfiak figyelmének a felhívására szolgál, hanem saját hatalmi céljaik elérését segíti.
“Az ördög Pradát viselben” (The Devil wears Prada, 2006) azt követhetjük nyomon, ahogy Andy (Anne Hathaway) belép a divatipar világába. Ehhez azonban át kell alakulnia, be kell illeszkednie. Az átalakulás egyik ikonikus momentuma, amikor Andy lábára húzza a Chanel cipőt, és akár Hamupipőke, átlibben egy új világba. De Andy nemcsak új cipőt húz fel, hanem a sminkjét is megváltoztatja és a száját is hangsúlyos vörösre festi, egyfajta beavatási rítusként.
A híres-hírhedt botrányfilmben, “A szürke ötven árnyalatában” (Fifty shades of Gray 2015) a rúzs a szexualitás és a kísérletezés jelképe. A főszereplő, Anastasia Steele (Dakota Johnson), átalakulása során különböző sminkeket használ, amelyek a szexuális felfedezésének és személyes hatalmának szimbólumai. A film egy bizonyos nézőpontból úgy is értelmezhető, hogy a női szexualitás kimutatása lehet önálló és felszabadító, ha a nő saját választása szerint éli meg.
A Wonder Woman-ben (2017) Diana (Gal Gadot) karaktere visszafogott sminket visel, de amikor harcba indul, a rúzs és a smink elemei erősebbé válnak, ezzel is kihangsúlyozva harciasságát és erejét. Bár a smink visszafogottan van jelen, a rúzs itt az erős és független nő szimbóluma, aki képes uralni a saját sorsát és harcolni az igazságért. A Wonder Woman üzenete, hogy a nők bármilyen formában kifejezhetik magukat – akár harcosként, akár szépségikonként.
Egy további kedves példánk a rúzs szimbolikájára a "A kisasszonyok" (Little Women, 2019) Greta Gerwig rendezésében. Bár a film az 1800-as évek végén játszódik, Gerwig modern szemlélete a női karakterek bemutatásában erősen tükrözi a kortárs feminizmus eszméit. A film egyik jelenetében Amy March (Florence Pugh) festi magát, miközben a társadalmi elvárásokról és a női helyzetről beszél. A rúzs ebben a kontextusban az önkifejezés és a nőiesség tudatos felvállalásának szimbóluma, miközben Amy tisztában van a társadalmi normák korlátozó hatásaival is. A jelenet jól illusztrálja, hogy a smink – amely egykor csupán a szépség és csábítás eszköze volt –mára az identitás és a választás szabadságának egyik formája lett.
Nem annyira meglepő hát, hogy számos influenszer is egy-egy hétköznapi tevékenység, például sminkelés közben beszél a nézőhöz, valami egészen más témáról. A videók fő mondanivalója tehát nem maga az ábrázolt tevékenység, például egy kenyér megsütése vagy egy gyönyörű smink elkészítése. A szereplő egy szóval sem magyarázza el, hogy mit csinál éppen, az ábrázolt akció csupán aláfestés, illusztráció.